Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4212477
os鏏.
Oni s z nami:
Clarence Ross /sylwetki mistrz闚/. Aut. Stanis豉w Zakrzewski

Clarance Ross , zdj璚ie z "SdW"-1960 r.

Z n璠zy do mistrzostwa
W ostatnich 20 latach kulturystyka zosta豉 sprowadzona do rywalizacji mas mi窷niow, za jej metody treningowe s podporz康kowane temu , aby wi璚ej.
O wszechstronno軼i treningu, rozwijaniu og鏊nej sprawno軼i fizycznej 獞icz帷ego nikt nie nawo逝je w kolorowych pisemkach dla sezonowych „atlet闚”.
W latach 60. by這 duzo o wszechstronno軼i i o tym, jak uzyska 豉dn proporcjonaln sylwetk. Taki kierunek wskazywali 闚cze郾i mistrzowie, dzi zwani mistrzami „z這tej ery kulturystyki”. O ich treningach i 獞iczeniach pisa Stanis豉w Zakrzewski na 豉mach „Sportu dla Wszystkich”, miesi璚znika wydawanego w latach 1957- 1971.

48 lat temu Stanis豉w Zakrzewski napisa art. pt.: „Sylwetki mistrz闚 - Clarence Ross”, a w nim ukaza 篡cie i karier sportow Rossa - znakomitego kulturysty, kt鏎y by tak瞠 cenionym trenerem.
Przypominamy ten artyku z przekonaniem, 瞠 m這dy czytelnik JWIP.PL znajdzie w nim odpowied, w jaki spos鏏 doj嗆 do umi窷nionej sylwetki i zachowa zdrowie.
Jan W這darek,21 pa寮ziernika 2008 r.


Clarance Ross /sylwetki mistrz闚/. Autor: Stanis豉w Zakrzewski

Jedna z najsympatyczniejszych postaci w鈔鏚 kulturyst闚. Reprezentuje najwy窺zy poziom. Wielu da這 mu przydomek „king of Bodybuilders”- kr鏊 kulturyst闚. Nie tylko pi瘯na budowa zaskarbi豉 mu sympatyk闚, ale przede wszystkim 篡czliwo嗆, z jak odnosi si do swoich rywali i m這dszych zawodnik闚. W stosunku do wsp馧zawodnik闚 by zawsze skromny, szczery, przyjacielski. Ch皻nie s逝篡 rad i pomoc. Do tytu逝 „Mr Universe”, kt鏎y zdoby w swojej kategorii wzrostu w 1955r. doszed nie 豉tw drog. Je郵i si m闚i 瞠 droga do mistrzostwa us豉na jest cierniami, dotyczy to mo瞠 przede wszystkim kariery Rossa. Czterna軼ie lat musia ci篹ko pracowa by wywalczy ten tytu. Pomy郵cie-14 lat wyrzecze, dziesi徠ki tysi璚y godzin forsownego treningu, setki tysi璚y d德igni皻ych ton 瞠laza w ci庵u ca貫j d逝giej kariery…

Znamy przyk豉dy Sandowa, Reevesa i innych, kt鏎zy ze s豉beuszy wyrastali po latach – dzi瘯i 獞iczeniom si這wym- na m篹czyzn najpi瘯niej zbudowanych. Ale ka盥y z nich w wieku 10, 12 najp騧niej 15 zetkn掖 si w jakiej formie z 獞iczeniami fizycznymi, gimnastyk, grami, sportem. Ka盥y, tylko nie Ross. Do 17 roku 篡cia nie zazna dobrodziejstw sportu, zakosztowa goryczy i szykan, jakie spadaj na ch這pc闚 s豉bych fizycznie. Bo takim by Clarence Ross. Biedne, obszarpane zaniedbane dziecko. Kto mia si nim zaj望? Rodzice umarli wcze郾ie. Trzyletni Clarence pozosta na 豉sce ludzi. W pi徠ym roku 篡cia dosta si do sieroci鎍a. Tam przebywa przez 5 lat, potem zn闚 przekazano go biednej robotniczej rodzinie. Wsz璠zie, gdzie by, spotyka prze郵adowc闚…. R闚ie郾icy czynili sobie zen obiekt drwin i poszturchiwa. By przecie najs豉bszy. Jak musia si czu opuszczony przez wszystkich Clarence, nie trzeba pisa. Nieraz my郵a o samob鎩stwie.

Prze這m
S wydarzenia, czasem nawet drobne, kt鏎e ca趾owicie zmieniaj 篡cie cz這wieka. Dla Clarence’a Rossa takim „wydarzeniem” sta si afisz reklamuj帷y 獞iczenia si這we. On to sk這ni m這dego ch這pca do ich uprawiania. Czyni to zreszt w bardzo prymitywny spos鏏, nie z my郵 by zosta „Herkulesem”, lecz aby si wzmocni i przez to zdoby jakie miejsce w 篡ciu i w pracy (by zwyk造m robotnikiem). By to rok 1941. 荑czesne wymiary Rossa wynosi造: wzrost 178 cm, waga 60 kg (?), obw鏚 klatki piersiowej przy wdechu 84 cm. Osiemnastoletni chuderlak, chodz帷a n璠za fizyczna.
Z貫 od篡wianie i nie najlepsza metoda treningu (獞iczenia zbyt jednostajne) nie wp造n窸y na rozw鎩 fizyczny Rossa tak jak sobie tego 篡czy. W ci庵u dw鏂h lat zyska na wadze 6 kg, klatk piersiow rozwin掖 o 6 cm. Przy nowoczesnych metodach treningu takie rezultaty osi庵a si dzi w ci庵u 2-3 miesi璚y. Clarence, niezadowolony z wynik闚-chcia ju porzuci 獞iczenia. Na szcz窷cie wst徙i w tym czasie do wojska (rok 1943) i tam spotka si z lepszymi metodami treningowymi. Zobaczy jak trenuje Leo Stern, jeden z czo這wych reprezentant闚 獞icze si這wych. Stern by zwolennikiem wielkiej r騜norodno軼i w 獞iczeniach, stosowania wielu przyrz康闚 i rozmaitego obci捫enia. Clarence zachwycony taka metod pracy przyst徙i do 獞icze z olbrzymim entuzjazmem. S逝瘺a w jednostce z dala od frontu umo磧iwia豉 mu kilkugodzinny trening (niekiedy 獞iczy nawet dwa razy dziennie). Od篡wienie mia te znacznie lepsze. 鑿iczy bardzo du穎, ale nad ka盥ym swoim ruchem zastanawia si, analizowa go krytycznie, uczy si anatomii, fizjologii, du穎 czyta na temat 獞icze fizycznych. Przysz造 pierwsze wyniki. Clarence m篹nia w oczach. W ci庵u dw鏂h lat dwukrotnie musia zmieni miar munduru, kt鏎y co rok stawa si za ciasny.

Po dw鏂h latach – Mr USA
To by豉 nielada sensacja dla wszystkich, kt鏎zy znali Clarence’a Rossa, gdy ju w 1945 r. zupe軟ie nieoczekiwanie zdoby tytu „Mr USA”. Wprawdzie konkurencja nie by豉 silna, ale co tytu to tytu!
Przed Rossem otworzy造 si nowe pespektywy, inne 篡cie. Zak豉da instytut 獞icze si這wych w Pasadenie, w Kalifornii. Sam dokszta販a si i nadal 獞iczy.
Wiele korzysta z pomocy samego Weidera. Zdobywaj帷 tytu „Mr USA” Clarence Ross mia nast瘼uj帷e wymiary: waga 84 kg, obw鏚 klatki piersiowej 116 cm, obw鏚 uda 60 cm, obw鏚 zgi皻ego ramienia 42 cm. W 1955 roku, gdy popularnie zwany Clancy zdoby tytu Mr Universe jego wymiary wynosi造: waga 93 kg, obw鏚 klatki piersiowej 127 cm, obw鏚 w pasie 83 cm, obw鏚 uda 66 cm, obw鏚 ramienia 47,5 cm. Wymiary imponuj帷e, budowa bardzo proporcjonalna, wzorowa. Zachwycali si ni arty軼i i rze嬌iarze. Kiedy Clarency zdobywa tytu najlepiej zbudowanego m篹czyzny 鈍iata „Mr Universe 1955 r.” w鈔鏚 zawodowc闚 liczy 31 lat.
Dzi, prowadz帷 instytut nie porzuca 獞icze i chyba pozostanie im wierny do ko鎍a 篡cia. Da造 mu one zdrowie, si喚 pozycj w 篡ciu i pieni康ze. A przede wszystkim olbrzymie zadowolenie. Z pracy nad sob i innymi. Wie, jak te 獞iczenia mog ludzi przeobrazi i dlatego lansuje je w鈔鏚 m這dzie篡. Po鈍i璚a ca貫 godziny na dyskusje ze swymi uczniami, demonstracje, pokazy. I przez to zdobywa ich serca, zaufanie i wdzi璚zno嗆.
Jest sportowcem w pe軟ym s這wa tego znaczeniu. Gdy w 1955 r. przyby na wybory „Mr Universe” ze s這necznej Kalifornii do wilgotnej i ponurej Anglii, rozchorowa si na gryp. Lekarze zabronili mu udzia逝 w imprezie. Mimo to, z wysok temperatura stan掖 do konkursu. „Nie mog zawie嗆 publiczno軼i”- o鈍iadczy i cho nie by w 篡ciowej formie, walczy o pierwsze雟two. I… zwyci篹y.

Rada mistrza.
„Clancy” zaleca trening trzy razy w tygodniu. Jedena軼ie podanych 獞icze radzi powtarza po 8 do 10 razy w trzech seriach. Uwa瘸 je za „podstawow formu喚 powodzenia” Do tego by zyska proporcje idealne nale篡 doda 獞iczenia rozwijaj帷e zaniedbane mi窷nie.

Oto 獞iczenia przez niego zalecane.
1. Wyciskanie sztangi w le瞠niu
鑿iczenie rozpocz望 od trzymania sztangi na wyprostowanych r瘯ach, po czym ugi望 r璚e, sztang opu軼i na klatk piersiow i natychmiast wycisn望 j do ca趾owitego wyprostu ramion. 鑿iczy w le瞠niu na 豉weczce.
2. Przenoszenie ramion w bok
W le瞠niu na 豉weczce, ramiona obci捫one sztangielkami i wzniesione do g鏎y; z tej pozycji odchyli ramiona w bok i w d馧 (mo磧iwie jak najni瞠j), po czym wznie嗆 je wyprostowane w 這kciach zn闚 w g鏎.
3. Przenoszenie ramion ugi皻ych w 這kciach
W le瞠niu na 豉weczce sztanga trzymana nachwytem przy klatce piersiowej, ramiona ugi皻e w 這kciach; z tej pozycji unie嗆 nieco sztang w g鏎 i nie zmieniaj帷 k徠a mi璠zy ramieniem i przedramieniem, przenie嗆 j daleko w ty poza g這w i w d馧, po czym powr鏂i do pozycji wyj軼iowe.
4. Skurcze i wyprosty ramion
Rozkrok, opad tu這wia (nogi wyprostowane w kolanach i tu堯w tworz k徠 prosty), uchwyci sztang nachwytem i z tej pozycji wykonywa skurcze iw wyprosty ramion. Sztang podci庵n望 do klatki piersiowej.
5. Wzniosy ramion bokiem w g鏎
Ma造 rozkrok, w r瘯ach lekkie sztangielki; wznosi ramiona bokiem, w g鏎 i opuszcza je do pozycji wyj軼iowej ( opuszcza ramiona wyprostowane bokiem w d馧).
6. Skurcze ramion w ty poza g這w i wyprosty
W ma造m rozkroku ze sztang w wyprostowanych i wzniesionych w g鏎 ramionach (podchwyt) ugina r璚e w 這kciach do ty逝(ramiona wskazuj pionowo w gor i pozostaj nieruchome) i prostowa w g鏎.
7. Skurcze i wyprosty przedramion
Ma造 rozkrok, uchwyt sztangi podchwytem, ramiona wyprostowane, opuszczone w d馧; z tej pozycji ugina i prostowa r璚e w 這kciach. Ruch-przy lekkiej pracy tu這wia-wykonywa wy陰cznie przedramieniem. Ramiona przylegaj do tu這wia.
8. Przysiady
Rozkrok, sztanga na barkach i karku (poza g這w); g喚boki wdech i przysiad mo磧iwie jak najni窺zy. Po wykonaniu pe軟ego przysiadu na ca造ch stopach, wyprost do podstawy.
9. Wspi璚ie na palcach
Sztanga jak w poprzednim 獞iczeniu; wysokie wspi璚ie na palcach i zej軼ie do pozycji na ca造ch stopach.
10. Sk這ny boczne
Sztangielki trzymane w jednej r璚e, druga za這穎na na kark; sk豉nia i prostowa tu堯w w kierunku r瘯i obci捫onej. W czasie sk這n闚 nie pochyla si do przodu, utrzyma tu堯w w pozycji czo這wej.
11. Wzniosy tu這wia
W le瞠niu ty貫m (stopy wsparte) wznosi i opuszcza tu堯w. Ramiona za這穎ne za kark. Od ziemi odrywa najpierw 這patki, potem g這w i ramiona. Unosz帷 tu堯w nie odrywa wpierw g這wy. Przy opuszczaniu tu這wia utrzyma w pozycji wyprostowanej.

鑿icz帷 metod Clarence’a Rossa, tysi帷e m這dych ludzi dosz這 do 豉dnego rozwoju mi窷ni. Radzimy ja wypr鏏owa 鑿iczy zawsze z takim obci捫eniem, by ruch mo積a by這 wykona w jednej serii 8-10 razy. A serii takich – jak ju wspomnia貫m – trzeba wykona po 3 w ka盥ym 獞iczeniu.
Autor: Stanis豉w Zakrzewski, 1960 r. Red. techniczna: Piotr Puchalski, 2008 r.

Notka uzupe軟iaj帷a.
Clarence Rossa urodzi si w Oakland, Kalifornii, 26 pa寮ziernika 1923 r., jako drugie z czworga dzieci Hershel Ross. Przeszed trudn drog 篡ciow, zanim sta si jednym z najbardziej znanych i szanowanych kulturyst闚 „z這tej epoki”. We wczesnym dzieci雟twie zosta sierot, tu豉 si po domach dziecka. W czasie w II wojniy 鈍iatowej walczy w lotnictwie USA.
W 1945 roku zwyci篹y w sw鎩 pierwszym konkursie Mr America. Cztery lata p騧niej w walce o tytu Mr America nieznacznie przegra z Johnem Grimkiem, ale wyprzedzi 闚czesn ikon 鈍iatowej kulturystyki - Steve Reevesa. Swoj dobr pass kontynuowa: w 1953 roku, zdoby tytu Mr Word.(AAU), a w 1955 r. zosta zwyci瞛c w konkursie Mr Universe w kat. wzrostowej zawodowc闚. Po zako鎍zeniu kariery prowadzi w豉sny o鈔odek kulturystyczny, w kt鏎ym nauki pobiera m.in. s豉wny Reg Park.
Zosta zauwa穎ny przez Hollywood. Gra w kilku filmach, m.in. w filmie So You Want To Be a Muscleman: The Piano Mover wy鈍ietlanym na ca造m 鈍iecie. Wyst瘼owa w serialu o supermanie. Nie przepada za stylem Hollywood, i wkr鏒ce powr鏂i do Oakland do swojej si這wni.
Cz瘰to o nim pisano w kulturystycznych czasopismach, jego zdj璚ie by造 na ok豉dkach wielu magazyn闚, m.in. Health and Strength. Your Physique, Iron Man, Muscle Power. Sport dla Wszystkich.
Zmar w wieku 85 lat, 30 kwietnia 2008 roku.

Piotr Puchalski, J.W.


Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Z Antonim Ko貫cki...
Z Antonim Ko貫ck...
Flesz
 S豉wek i jego Lincoln,1979 r.
S豉wek i jego Lincoln,1979 r.
SxWOMIR - THOMAS FILIPOWICZ
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE