Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
4207731
osób.
Oni są z nami:
Deficytowy okres dla witamin. Autor: Dr Wasz
BEZ SUPLEMENTÓW

Wielu badaczy uważa, że objawy zmęczenia, senności j jakby ogólne osłabienie, jakie występuje u ludzi w przedwiośniu i wczesną wiosną, należy wiązać z niedoborem witamin. Niewątpliwie w tym okresie, po długotrwałym zimowym braku świeżych jarzyn i owoców i wobec coraz mniejszej zawartości witamin w jarzynach i owocach długo przechowywanych, możliwość niedoboru tych składników pożywienia jest w ciągu roku największa. Zagadnienie to jest dla sportowców tym ważniejsze, że pewne witaminy mają szczególne znaczenie dla prawidłowego przebiegu procesów fizjologicznych przy uprawianiu sportu.

Co to są witaminy?
Są to różne związki chemiczne, zwykle występujące (w bardzo małych ilościach) zarówno w świecie roślinnym, jak zwierzęcym. Są one niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju zwierząt i ludzi, do utrzymania ich tkanek w prawidłowym stanie oraz do regulowania przebiegu wielu ważnych procesów fizjologicznych. Występując w bardzo małych ilościach, nie odgrywają roli ani jako źródło energii, ani jako materiał budulcowy. Głównym źródłem witamin jest świat roślinny, skąd czerpią je zwierzęta i ludzie. Niektóre jednak zwierzęta mogą same przetwarzać pewne witaminy. Zdolności człowieka pod tym względem są znacznie bardziej ograniczone. Chociaż witaminy pełnią ważne i różnorodne czynności w ustroju człowieka, nie są one wcale najważniejszymi składnikami naszego pożywienia, są tylko tak samo potrzebne, jak białka, tłuszcze, składniki mineralne lub węglowodany.

Brak witamin lub ich niedobór w pożywieniu jest szkodliwy dla zdrowia, ale ich nadmiar nie przynosi żadnego pożytku, a nawet może mieć ujemne następstwa. Dlatego tak modne ujmowanie zagadnienia odżywiania głównie z punktu widzenia witamin jest zgoła niewłaściwe. W każdym razie w warunkach normalnego odżywiania ludzi zdrowych, źródłem witamin nie powinny być preparaty farmaceutyczne, ale wyłącznie odpowiednio dobrane i właściwie przygotowane pożywienie. Ponieważ witaminy są na ogół nietrwałymi związkami chemicznymi, to przy nieodpowiednich metodach przechowywania, konserwowania i przyrządzania żywności, zawartość ich w danych produktach może znacznie spadać.

Spośród znanych kilkunastu witamin o różnym składzie chemicznym i różnych właściwościach dla prawidłowego odżywiania człowieka koniecznych jest dziewięć, a szczególne znaczenie przy obciążeniu ustroju wyssiłkami sportowymi mają tylko witaminy z grupy B (tzw. B kompleks), głównie witamina B, oraz witamina G. czyli kwas askorbinowy.

Witamina B, jest konieczna dla prawidłowej przemiany węglowodanów. Przy jej nie-doborze powstają z węglowodanów ciała trujące, co odbija się na pracy mięśniowej i układzie nerwowym. Nie będziemy tu zajmować się skutkami długotrwałego braku tych witamin w pożywieniu, gdyż choroby powstające w wyniku ich braku, tzw. awitaminozy, w naszych warunkach też się zdarzają. Nas interesują raczej ewentualne następstwa nieznacznego tylko niedoboru, jaki może powstać przy nieodpowiednim odżywianiu, lub też zagadnienie zwiększonego zapotrzebowania na te witaminy w wyniku ćwiczeń fizycznych. Niedobór witaminy B, może się objawiać łatwym występowaniem zmęczenia, złym samopoczuciem i utratą apetytu. Zwiększany dowóz tej witaminy do ustroju powinien łatwiej usuwać produkty zmęczenia i usprawniać pracę fizyczną. Takie przekonanie panuje dość powszechnie, aczkolwiek brak jest na to naukowych dowodów.

Podobnie ma się sprawa z witaminą C, czyli kwasem askorbinowym. Również badania nad tą witaminą nie potwierdziły, czy podawanie jej w zwiększonej ilości wpływa dodatnio na wyniki sportowe. Toteż nie wydaje się słuszne stosowanie u sportowców podawania witamin z grupy B czy witaminy C, czy też innych, w postaci tabletek czy co gorsza wstrzykiwań. Pokrywanie zapotrzebowań na witaminy przez odpowiednie pożywienie wystarczy z całą pewnością także i dla intensywnie ćwiczących sportowców. W okresie letnim i jesiennym, kiedy nie brak świeżych jarzyn i owoców, problem ten nie ma znaczenia. A w okresie „deficytowym" dla witamin — w porze przedwiośnia i wczesnej wiosny?
W tym czasie istnieją również duże możliwości dostatecznego zaopatrzenia ustroju w witaminy.

Co się tyczy witamin grupy B, to najlepszym ich źródłem jest chleb razowy. Bardzo wiele środków spożywczych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego łatwo dostępnych w naszej kuchni (mięso, wątroba, boczek, jaja, ziemniaki, ryby, mleko itp.) posiada pewien procent tych witamin. Najwięcej witaminy B, mają drożdże piekarskie lub piwne.

Głównym źródłem witaminy C są jarzyny i owoce. Im świeższe, tym większa ich zawartość. Przy obecnych metodach przechowywania i produkcji konserw i koncentratów ubytki witaminy C w pożywieniu są niewielkie. Zbędne jest mniemanie, że najlepszym źródłem witaminy C są pomarańcze i cytryny. Kapusta zawiera 1,5 raza więcej witamin w 100 g wagi niż pomarańcze, a prawie 2 razy więcej niż cytryny. Stąd też surówki z kapusty kiszonej lub surowej mogą być obecnie doskonałym źródłem tej witaminy. Również dżemy z porzeczek, żurawin, jagód, owoców dzikiej róży itp. są bardzo bogatym źródłem kwasu askorbinowego.
Autor: Dr WASZ, Przygotował Mateusz Zborowski 12 lutego 2010

Rej.5/ medycyna -1/12.02.2010

Ostatnia autoryzacja 21.02.2010 godz. 18:30


Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Przemysław Kwiatk...
Stawiałem na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Z Antonim Kołecki...
Z Antonim Kołeck...
Flesz
Julia Uszakowa, pażdziernik 2010
Julia Uszakowa, pażdziernik 2010
J. KOŁTUN Z DZIEWCZĘTAMI, ROSJA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE